Tuesday, February 22, 2011

MAHU SINGKATKAN ATAU RINGKASKAN


Situasi
Penggunaan singkatan ejaan  dalam penulisan bukan sahaja dapat dilihat dengan ketara  pada golongan pelajar sekolah, malah pelajar-pelajar universiti sendiri  turut  menjadi kebiasaan menggunakan singkatan dalam penulisan mereka. Contoh satu situasi yang  berlaku di dalam kuliah Semantik dan Pragmatik pada hari ini, seramai tujuh orang pelajar mengikut giliran  masing-masing  telah membentangkan tugasan mengenai tajuk yang mereka peroleh pada paparan slaid di hadapan kelas.  Berdasarkan slaid yang dibentangkan  saya dapati kebanyakan daripada mereka menggunakan singkatan perkataan dalam penulisan slaid tersebut. Contoh perkataan yang telah disingkatkan dan dapat saya lihat pada slaid yang dibentang pada hari itu ialah:

SINGKATAN EJAAN
EJAAN YANG BETUL
Dgn
Yg
Lsn
Btk
1
Bhs
Rpt
Bdg
Ujrn
Akn
&
Dengan
Yang
Lisan
Bentuk
Satu
Bahasa
Rapat
Bidang
Ujaran
Akan
Dan

Tinta bicara
Kebanyakan kita pada hari ini memilih jalan yang lebih mudah dan ringkas dalam segala tindakan termasuklah dalam penulisan sama ada penulisan rasmi atau sebaliknya contohnya dapat dilihat pada situasi yang saya paparkan di atas. Seperti yang kita sedia maklum, tujuan hal demikian  dilakukan adalah untuk menjimatkan ruang pada slaid yang dibentangkan. Tetapi perkara ini sebenarnya akan membawa implikasi buruk iaitu akan wujudnya satu sifat yang dipanggil ‘kebiasaan’ dalam diri untuk menggunakan singkatan dalam penulisan sama ada penuliasan rasmi atau tidak rasmi. Lebih mengecewakan apabila slaid yang dibentangkan itu adalah subjek pendidikan bahasa Melayu.  Sebagai bakal guru pendidikan bahasa Melayu yang akan mengajar pelajar-pelajar sekolah nanti seharusnya kita mengelakkan diri daripada menggunakan  singkatan dalam penulisan.  Hal ini dapat  menjadi contoh kepada pelajar agar mereka akan  menulis sesuatu penulisan dengan betul sepertimana yang dilakukan oleh guru.
Punca sebenar berlakunya kependekan atau penyingkatan perkataan yang kian parah terhadap penulisan pelajar-pelajar sekarang sama ada pelajar sekolah atau pelajar universiti adalah kesan daripada penggunaan telefon bimbit menerusi sistem pesanan ringkas atau “SMS ". Sistem pesanan ringkas ataupun SMS (Short Message Service) adalah satu perkhidmatan yang ditawarkan melalui telefon bimbit untuk mengirim atau menerima pesanan pendek. Disebabkan lambat dan kesulitan menulis  di samping  mahu menjimatkan ruang,  pesanan SMS  akan diringkaskan. Langkah meminimumkan bahasa ketika berhubung dengan SMS sememangnya tidak dapat ditolak kerana ruang yang disediakan terhad.  Saya yakin semua pemilik telefon bimbit menggunakan bahasa ringkas ketika berhubung melalui SMS. Penggunaan bahasa singkatan itu  sebenarnya tidak salah jika hanya digunakan ketika berhubung melalui SMS. Walaubagaimanapun masalah yang timbul sekarang ialah bahasa SMS  ini terbawa-bawa ke dalam penggunaan rasmi sehingga merosakkan bahasa. Malah penggunaan simbol, kod dan perkataan singkatan tertentu secara meluas itu dikatakan punca kemerosotan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat dan pelajar. Jika pengguna tidak dapat membezakan ragam bahasa rasmi  dengan ragam bahasa basahan, pencemaran bahasa akan berlaku. Oleh kerana itu  kita tidak sepatutnya terikut-ikut dengan ragam bahasa basahan hingga menggunakannya ketika melakukan urusan rasmi seperti karangan, surat menyurat, memo dan sebagainya. Malah, antara sebab kemerosotan pencapaian kelulusan Bahasa Melayu peperiksaan awam juga dikatakan berpunca daripada budaya perkhidmatan SMS dan sembang Internet dalam kalangan pelajar. Ramai calon menggunakan singkatan perkataan dalam esei mereka seperti yang dilakukan ketika bersembang atau SMS. Kadang-kala ayat yang ditulis bercampur aduk antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, bergantung kepada perkataan mana lebih pendek supaya maksud yang hendak disampaikan difahami oleh penerimanya dalam ruang terhad itu. Berikut merupakan singkatan perkataan yang sering digunakan dalam SMS:

Bahasa SMS
Bahasa baku
X
Tidak/tak
4
Untuk/for
Cmna
Macam mana
Yg
Yang
U
awak
Tq
Terima kasih
Askum
assalamualaikum
Sume
semua
Korg
Kamu semua
Pas2
Selepas itu
Chat
sihat
Ok
baiklah


Remaja kini, telah melupakan bahasa ibunda sendiri iaitu bahasa Melayu . Mereka lebih minat untuk memilih bahasa sms dan bahasa asing sebagai bahasa ibunda mereka. Apakah dengan menggunakan bahasa SMS ini akan menjadikan bahasa Melayu menjadi maju dan bersifat dinamik? Masyarakat Melayu khususnya remaja semakin leka dan dibuai dengan kemajuan teknologi dan arus pemodenan. Bahasa Melayu yang indah semakin lama semakin lemah dan dipermainkan. Kita seharusnya menghormati dan menjunjung tinggi martabat bahasa Melayu.

kesimpulan daripada masalah ini, semua pihak haruslah memikul tanggung jawab dan berusaha  mengelakkan bahasa rasmi  daripada tercemar oleh pengaruh bahasa SMS yang kian menular dalam masyarakat dan pelajar-pelajar kita pada hari ini.Guru sebagai pendidik seharusnya memberi penekanan kepada pelajar supaya tahu membezakan antara bahasa untuk urusan rasmi dan tidak rasmi. Pelajar sendiri juga harus peka dengan penggunaan bahasa rasmi yang betul dan tidak terlalu terikut-ikut dengan budaya bahasa SMS yang boleh merosakkan bahasa sekali gus menjejaskan keputusan peperiksaan mereka. Jika  dari sekarang pelajar-pelajar  atau generasi pelapis ini tidak dilatih dan diterapkan menggunakan bahasa yang betul sama ada dalam bidang lisan mahupun tulisan, siapa lagi yang akan meneruskan perjuangan mengangkat martabat Melayu kecuali masyarakat yang menuturkannya. Kita seharusnya maju dan terus maju kehadapan tanpa mencemarkan bahasa Melayu iaitu bahasa kebangsaan Negara kita sendiri.








No comments:

Post a Comment