Thursday, January 20, 2011

PELIK BETUL...


Situasi 


Hari ini ketika aku leka mencuci pakaian, kedengaran satu suara jeritan memberi salam “assalamualaikum,assalamualaikum” “waalaikumussalam” jawapku sopan. Belum sempat aku membuka pintu, terjengul satu wajah wanita yang tidak ku kenali di  satu sudut   membasuh baju yang agak terbuka."eh tolong buka pintu boleh tak” pintanya tanpa ada secalit pun senyuman di wajah. “ “boleh-boleh sat na saya basuh tangan” jawapku menggunakan loghat utara. Dengan tergesa-gesa aku terus membuka pintu. Sejurus masuk ke dalam rumah dia terus melangkahkan kakinya menuju ke bilik air. Selepas menggunakan bilik air dia terus keluar dari rumahku. Tergamam  aku seketika melihat tingkahnya itu. “eh apa kena dengan Minah sorang ni, dah la arah aku buka pintu untuknya, senyum pun tak, dah tu guna bilik air tanpa minta kebenaran. Sepatah ucapan terima kasih pun tak ada. pelik betul. Ada juga manusia seperti ini.  ”getusku dalam hati.


Tinta bicara
      
Daripada peristiwa yang aku alami hari ini, ingin aku ingatklan diri aku sendiri dan rakan-rakan bahawa kita sebagai manusia yang hidup bermasyarakat haruslah mengamalkan budi bahasa dalam kehidupan seharian walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Tanpa budi bahasa sukar bagi kita untuk mewujudkan keharmonian dan keamanan dalam kehidupan. Tidak salah kiranya  kita meringankan mulut  memberi ucapan terima kasih kepada seseorang yang telah membantu kita walaupun dalam   sesuatu perkara yang kecil. Di samping itu gunakan bahasa pertuturan  yang sopan  kerana bahasa yang kita gunakan  melambangkan keperibadian kita. Jagalah kata-kata ketika bertutur supaya tidak menyinggung atau menyentuh hati orang lain. Bukankah dengan berbudi bahasa akan membuatkan orang lain menyenangi dan menyukai kita? Budi bahasa juga mencerminkan budaya sesebuah bangsa sepertimana slogan yang sering dilaungkan oleh kerajaan kita iaitu “Budi Bahasa Budaya Kita”. Oleh itu marilah kita sama-sama menanamkan nilai-nilai murni ini agar masyarakat kita pada hari ini lahir dari masyarakat yang bermoral tinggi.
senyum selalu

No comments:

Post a Comment